Упровадження та використання новітніх технологій на уроках світової літератури

Реформування освіти вимагає по-новому підходити до навчання. Як свідчать наукові дослідження, потрібно навчити учнів самостійно здобувати знання для подальшої адаптації в соціумі. Вчитель-словесник має не тільки сформувати уміння самостійно і критично аналізувати прочитаний твір, визначати проблеми, які в ньому порушуються, а й усвідомлювати, де в життєвих ситуаціях можна буде використати здобуті знання і вміння. В умовах стрімкої інформатизаціії суспільства сучасний освітній процес важко уявити без використання комп’ютерних технологій.

Проголошуючи тезу про ефективність застосування комп’ютера на уроках літератури, виходимо з того, що інформатизація освіти забезпечує перехід від механічного засвоєння фактологічних знань до оволодіння вміннями самостійно набувати нові знання, отже,учні залучаються до сучасних методів роботи з інформацією.

Підтримуємо позицію, що основи інформаційної культури сьогодні «мають методологічний, світоглядний та загальнокультурний характер, що проявляється у використанні у масовій практиці універсальних процедур пошуку опрацювання та подання інформації» (1,с.404). Виходячи з цього, національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ столітті визначає такі пріоритети:

• впровадження сучасних інформаційних технологій у практику навчально-виховного процесу;

• формування високого рівня інформаційної культури кожного члена суспільства.

Загальновідомо, що найефективніший вплив на людину має та інформація, яка впливає на кілька органів чуття, й запам’ятовується вона тим краще й міцніше, чим більше каналів було активізовано. К. Ушинський стверджував: «Педагог має подбати про те, щоб якомога більше органів чуття — око, вухо, голос і навіть, якщо можливо, нюх та смак, взяли участь в акті запам’ятовування… За такого дружного сприяння всіх органів в акті засвоєння ви переможете найлінивішу пам’ять» (2, 174). І саме застосування мультимедіа, які посідають важливе місце серед інформаційних технологій, може значно підвищити ефективність навчання.

МУЛЬТИМЕДІА – це сукупність комп’ютерних технологій, в якій одночасно використовується кілька інформаційних середовищ: текст, графіка, відео, фотографія, анімація, звукові ефекти. Використання мультимедійних програм може відбуватися у різних видах навчальної діяльності.

1. Мультимедійні технології як засіб подання нового матеріалу, його повторення, узагальнення та систематизації.

2. Мультимедійні програми як засіб організації самостійної роботи учнів.

3. Мультимедійна інформація як інструктивний та ілюстративний матеріал.

4. Мультимедіа у поєднанні з іншими засобами навчання.

Серед основних дидактичних функцій, що мають бути реалізовані за допомогою мультимедійних технологій у процесі вивчення СВ можна визначити наступні:

пізнавальна—розвивальна—дослідницька—комунікативна.

Мультимедійні програми як своєрідний засіб навчання можуть забезпечити принципово нову якість: обмін інформацією між учнем і технічною системою відбувається у формі діалогу, за нерегламентованим сценарієм, який будується самим учнем щоразу по-новому.

Для вчителя алгоритм підготовки до проведення уроків використанням мультимедійних засобів можна стисло визначити так:

1. Перевірка наявності відеоматеріалів в мережі Internet.

2. Визначення типу уроку.

3. Вибір форм навчальної діяльності:

1. фронтальна — колективно-індивідуальна — індивідуальна.

4. Визначення провідного виду навчальної діяльності:

1. продуктивна – формування нових знань;

2. продуктивно-репродуктивна—формування вмінь, навичок, актуалізація та закріплення знань.

Для створення до уроку мультимедійного супроводу потрібно чітко усвідомлювати триєдину мету уроку, продумувати доцільність та раціональність підбору відео-та аудіоматеріалів, різноманітних спецефектів, дозувати та спрямовувати інформацію для отримання учнями необхідних знань, вироблення вмінь і навичок. Підвищення ефективності навчання залежить від доцільного поєднання різних за видами, виражальними та дидактичними властивоcтями мультимедійних та інших засобів навчання, як традиційних – підручники, таблиці, мапи, навчальні кінофільми, засоби масової інформації – так і сучасних – програмні середовища, Internet.

Мультимедійні засоби навчання доцільно використовувати в комплексі з іншими відповідно до завдань уроку, який не повинен перетворюватися на розважальне видовище.

Загалом, комп’ютеризований урок є цікавим та важливим відкриттям сучасної освіти. Та для того, щоб урок був цікавим та дійсно корисним для учня, потрібні як високоякісна техніка та досконалі навчальні програми, так і досвідчені вчителі, які можуть поєднати традиційні, випробувані часом методи, форми і прийоми із новітніми технологіями.

Література

1. Жалдак М.І., Хомік О.А. Формування інформаційної культури вчителя//Комп’ютери у Європі. Минуле, сучасне та майбутнє.—К.:Фенікс, 1998.-С.404-409

2. Ушинський К.Д. Твори у 6-ти томах.— К. Рад.школа, 1952.—Т.4.—С.174-175.

3. Мадзігон В.М. Проблематика та перспектива інформатизації освіти. – К., 2006.

4. Пєхота О. Освітні технології: Навчально-методичний посібник.—К., 2001.

5. Гевал П. Навчально-методичне забезпечення комп’ютерно-зорієнтованих уроків. // Завуч (Перше вересня).—2002. №2 .

6. Андрєєва О. В. Використання інформаційних технологій на уроках зарубіжної літератури.//Зарубіжна література в школі. --2008.--№6.—С.12-13.

7. Информационные технологии в образовании — шаг в будущее // Учитель.—2002.--№4.—С.53.

8. Падалка О. та інш. Педагогічні технології.—К., 1995.

9. Химера Н. Упровадження мультимедійних технологій на уроках ЗЛ// Зарубіжна література в школі.—2010.--№3-4.—С.3-5.

10. kristti/com.ua/modules.

Write a comment

Comments: 1
  • #1

    Светлана (Sunday, 12 January 2014 22:13)

    Спасибо. Я так рада за Вас.Все очень интересно,содержательно,доступно,актуально и современно!