Інтелектуальні розваги

Мета. Розширити знання учнів з тем «Література Стародавнього Сходу, Середньої Азії, Давньої Греції», розвивати пам'ять, мов¬леннєву культуру, виховувати прагнен¬ня до отримання нових знань, толерант¬не ставлення до знань інших.

Хід гри

Ведучий. Я вітаю вас усіх на літературній грі «Інтелектуальні розваги», яка присвячена Стародавньому Сходу,Се¬редній Азії та Давній Греції.

Звичайно, кожна команда мріє, щоб фортуна їй посміхнулась, якщо вірити великому італійцеві Леонардо да Вінчі: «Щастя дістанеться тому, хто багато працює», бо ще відо¬мий давньогрецький драматург Софокл застерігав: «Щастя не допомагає недбай¬ливим». Та бути працелюбним і дбайли¬вим замало, треба ще вміти виборювати щастя.

Оці дві команди вестимуть боротьбу за перемогу, а оцінювати їх роботу буде журі у складі.

(Представлення журі).

І так, гра. Починаємо.

І тур. Бліц-турнір «Далі, далі...»

Його умови: за одну хвилину дати відповіді на якомога більшу кількість запитань. Працює вся команда. Якщо відповіді немає, треба казати слово «Далі».

Запитання першій команді.

1. Хто у 8 років звав напам'ять увесь Коран? (Рудакі)

2. Головними жанрами драматургії е... (комедія, трагедія).

3. Праці яких видатних учених читав і перекладав О. Хайям? (Архімеда, Евкліда, Аристотель)

4. Богиня моря, матір Ахілла (Фетіда)

5.Як перекладається слово «Хайям»? (Майстер наметів, палаточник)

6.Хто є автором поеми «П'ятириця»? (Нізамі)

7. Який поетичний твір написано гекзаметром? («Ілліадаі», «Одіссея»)

8. Назвіть трагедії Есхіла, які склада¬ють драматичну трилогію про Прометея.

«Прометей закутий», «Прометей —віогненосець», «Звільнений Проме¬тей» )

9. Хто з представників таджицько-перської поезії на схилі літ скаже про себе: «Я тільки й знаю, що знання шу¬каю...»?

10. Назвіть періоди Середньовічної літератури. (Раннє: IV-X ст., зріле: XI-XIV ст., Відродження)

11. Одна з найпоширеніших форм ліричної поезії Близького Сходу, чоти¬ривірш лірико-філософського змісту. (Рубаї)

12.За що покарано Прометея? (За порушення наказу Зевса, за допомогу людям)

13. Творчість яких двох поетів об'єднує мотив дороги? (Лі Бо, Ду Фу)

14. Хто увів танець у давньогрецьку трагедію? (Есхіл)

15. Хто з представників літератури Середньовіччя захоплювався астро¬номією? (О. Хайям)

Запитання другій команді

1. Де, на думку вчених, зародилася драма як літературний рід? (Давній Греції)

2. Що означає слово «Нішапурі» у повному імені Омара Хайяма? (Ніша¬пурі - місто, де народився поет)

3. Яку схему римування має моно ри¬ма? (АААА)

4. У якій країні відбуваються події «Прометея закутого»? (Скифїї)

5. Хто увів роль другого актора у тра¬гедію? (Есхіл)

6. Основними жанрами китайської літератури є ... (Ші - 4-7 слів; Ци - складається з нерівних рядків)

7.Назвіть українських письменників, які використовували образ Прометея у своїй творчості

(Т. Шевченко, Леся Українка, І. Франко)

8. Неперевершеним майстром рубаї вважають ... (О. Хайяма)

9. Як називається дворядкова строфа, яка містить закінчену думку? (Бейт)

10. Кому належать слова: «Свого не¬щастя на негідне рабство я не проміняю»? (Прометею)

11. Хто виконував ролі у давньогрець¬кому театрі? (Тільки чоловіки)

12. Назвіть відомі вам жанри таджицько-перської поезії (Бейти, касиди, газелі, рубаї, диван)

13. «Того, що суджено, боятися не треба...» Хто автор цих строк? (О. Хайям)

14. Муза трагедії (Мельпомена)

15. Поет – засновник ямбічного жанру (Архілох)

IІ тур. Заморочки з бочки.

Його умови: представники команд по черзі виймають лото й згідно з номера¬ми отримують запитання вартістю в 1 бал.

Запитання

1. Що означає слово античний? (З лат. давній)

2. Культуру та історію яких народів об'єднує поняття «античний світ»? (Давньої Греції Та Давнього Риму)

3. Визначте межі античності. (VIII ст. до н.е. - V ст. н.е.)

4. На честь якого Бога в Давній Греції відбувалися театралізовані вистави? (Бога Діонісія - Бога рослинності, ро¬дючості, виноградарства та винороб¬ства)

5. Для чого в давньогрецькому театрі використовували котурни? (Для збіль¬шення росту)

6. Кого вважають батьком античної трагедії? (Есхіла)

7. Яким чином було встановлено дату народження О. Хайяма? (Розгадали го¬роскоп, який він сам склав)

8. Героями якого твору є Гефест, Іо, Гермес, Океаніди? (Есхіл «Прометей закутий» )

9. Що означає французьке слово Рене¬санс? (Відродження)

10. Хто переклав українською мовою поему Гомера «Одіссея»

11. Як називалася школа середнього та вищого типу, в якій навчався О.Хайям? (Медресе)

12. Інструмент, у супроводі якого виконували елегії (Флейта)

13. Хто виконує наказ Зевса, караючи Прометея? (Гефест)

14. Як називається найвідоміша збірка рубаї О. Хайяма? («Рубайят»)

15. Творчістю яких поетів представле¬на китайська література Середньовіччя? (Лі Бо та Ду Фу)

16. Двоскладова стопа з наголосом на другому складі (Ямб)

III тур. Однодумці.

Його умови: кожна команда отримує картку з 4 запитаннями і має дати відповідь на кожне з них через 30 се¬кунд. Вартість запитання - 1 бал. Якщо у команди немає відповіді, допомагають болільники.

Картка 1

1. Назвіть священну книгу мусуль¬ман. (Коран)

2. До якого літературного роду нале¬жить твір Есхіла «Прометей закутий»? (Драматичного )

3.Продовжити рубаї О. Хайяма:

Я тільки й знаю, що знання шукаю, ... (В найглибші таємниці проникаю І думаю вже 72 роки -І бачу, що нічого я не знаю)

Картка 2

1. Назвіть священну книгу християн. (Біблія)

2. Яку назву має ліричний вірш з кількох дворядкових строф? (Газель)

3. Продовжити рубаї:

Ні, не гнітять мене перестрахи

й жалі...

(Що вмерти мушу я, що строки

в нас малі:

Того, що суджено, боятися не треба, Боюсь неправедно прожити

на землі)

Ведучий. Рубаї - одна з найпоши¬реніших форм ліричної поезії Близького Сходу. Нам відомо, що рубаї виконува¬лись у супроводі музичного акомпане¬менту, один за одним, розмежовані пау¬зами, об'єднані в тематичні збірки. Вони співалися як куплети однієї пісні.

(Музична пауза, виконання рубаї).

IVтур. Ти мені, я тобі.

Його умови: команди-суперники зада¬ють запитання одна одній. Кожен із членів команди обирає собі суперника і задає йому запитання. Інші члени ко¬манди не мають права відповідати і підказувати. 5 членів команди - 5 запи¬тань з кожного боку. Кожне запитання має вартість - 1 бал.

Ведучий. Ось наша зустріч і добігла кінця. Ми вітаємо наших переможців. А тим, кому сьогодні не пощастило, ба¬жаємо обов'язково зустрітися з щасли¬вим випадком у подальшому житті. До нової зустрічі.

(Нагородження переможців).

Write a comment

Comments: 0