Урок світової літератури

8 клас

 

Тема. Давньогрецька лірика як синтез поезії та музики. Види давньогрецької лірики. Найвидатніші представники давньогрецької лірики: Тіртей, Архілох, Анакреонт, Сапфо.

Мета. Ознайомити учнів з давньогрецькою лірикою, історією її виникнення, художніми особливостями та представниками; визначити на прикладі поетичних творів моральні цінності давніх греків. Розвивати і поглиблювати знання учнів щодо поняття „лірика”, навички аналізу поетичного тексту; творчу уяву, логічне мислення. Виховувати культуру читання, усної відповіді, моральні цінності: почуття відповідальності, краси, цінності життя.

Обладнання: мультимедійна презентація, поетичні тексти, словник літературознавчих термінів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, урок-блок з елементами віртуальної екскурсії у музей давньогрецької лірики.

Хід уроку

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ.

1. Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ознайомитися з новою темою і засвоїти навчальний матеріал мені допоможуть експерти та екскурсоводи, оскільки я запрошую вас відвідати віртуальний музей давньогрецької лірики, щоб ознайомитися з поетичними творами і зрозуміти, які почуття і переживання хвилювали давніх греків, у чому вони вбачали сенс свого і взагалі людського життя, які моральні цінності вважали найголовнішими, непохитними.

ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ.

1. Мотивація навчальної діяльності.

Я запрошую вас до першої зали, яка називається „Парнас”. А проведуть нас цією залою експерти.

(Презентація. Слайд №1 „Парнас”; №2 – „Музи”; №3 – Скульптурні зображення муз).

На високому Парнасі, біля чистих вод Кастильського джерела Аполлон-кіфаред веде бесіди про мистецтво з 9 музами. Серед них 4 музи – покровительки мистецтва слова: Евтерпа – муза ліричної поезії, Калліопа – муза епічної поезії; Полігімнія – муза красномовства й урочистих пісень та Еврата – муза любовних пісень.

Придивіться уважно до скульптурних робіт.

- Перед вами Полігімнія, богиня красномовства й урочистих пісень. Вона стримана і, водночас, її фігура наповнена енергією пориву. І це не випадково – гімни були покликані захопити читача, викликати емоційне піднесення.

- А це муза ліричної поезії Евтерпа. Вона тримає в руках подвійну флейту. Мабуть тому, що про „життя твору” треба говорити тоді, коли помисли поета і читача поєднаються, як 2 флейти в руках богині.

- А ось Калліопа. Її впізнають за головними атрибутами: складнем, на якому учні записували вірші Гомера, і стилем, паличкою для писання.

- Придивіться до зображення Еврати. Про що вона співає? Через зовнішнє зображення почуттів можна здогадатися, що її пісні про кохання. Саме в руках Еврати ми бачимо вишуканий інструмент: вигнуту фігурну рамку, скріплену зверху перетинкою, до якої тягнуться струни. Це славнозвісна давньогрецька ліра.

Міф про Аполлона і ліру.

Колись Гермес, ледве народившись, викрав у Аполлона корів. Після втручання Зевса, Гермес повів бога в Пілос, захопивши по дорозі зроблену ним зі щита черепахи ліру. Поки Аполлон виганяв своїх корів з печери, Гермес сів коло неї на камені й заграв на лірі. Чудові звуки сповнили долину і піщаний берег моря. Здивований Аполлон захоплено слухав гру Гермеса. Він віддав юному богу корів, а взамін попросив ліру, так полонила вона його своїми звуками. Саме від слова „ліра” і походить термін „лірика”.

2. Перевірка домашнього завдання.

- Що буквально означає слово „лірика”?

- Які ще визначення цього поняття вам відомі?

- Які життєві зміни зумовили появу давньогрецької лірики? (Виробництво нових знарядь праці, спілкування з іншими общинами, обмін товарами, розвиток торгівлі, поява „нових людей” – ремісників, моряків, крамарів…)

- Якими були витоки ліричної поезії? (Робочі та обрядові пісні).

- Щоб дати відповіді на три наступні запитання, заповніть схему та озвучте її (кожна група отримує схему). На які види поділяється лірика?

- Які види декламаційної і мелічної лірики?

- Назвати представників декламаційної і мелічної лірики.

- Дуже важливе для розуміння античної лірики запитання. Особливістю давньогрецького епосу було ідеалізоване зображення світу. Чи характерно це для давньогрецької лірики?

3. Слово вчителя.

Найдавніший період у розвитку грецької літератури – це період героїчного епосу, представником якого є Гомер. Епос зображує героїчні події історії, яскраві характери.

У 7-6 ст. до н.е. наступив інший період – час ліричної поезії. Греки відчували себе окремими особистостями, індивідуальностями зі своїм внутрішнім світом. Саме в ліриці й знайшли своє відображення почуття окремої людини.

У цей період у Греції творило майже 10 уславлених поетів, проте до нас дійшло дуже мало з їхньої поетичної спадщини: часто лише окремі фрагменти.

Я запрошую вас до другої зали нашого віртуального музею, яка присвячена творчості видатного античного поета 7 ст. до н.е. Тіртея.

Весь клас отримує завдання: визначити тематику творів поетів.

4. Розповідь про Тіртея.

Слайд „Портрет Тіртея”.

5. Словникова робота.

Тіртей писав елегії та ембатерії. Давайте звернемося до словничків, щоб ще раз з’ясувати особливості цих жанрів.

- Що таке елегія, ембатерії?

- Що ви залишите у визначенні поняття „елегія” стосовно творчості Тіртея?

6. Робота з підручником.

Щоб відчути дух тої епохи, коли жив і складав свої твори Тіртей, давайте прослухаємо уривок з промови давньогрецького полководця Перікла, який відіграв значну роль у греко-перських війнах. Це уривок з промови Перікла на похоронах афінських воїнів, які першими загинули на початку Пелопоннеської війни.

„…Вони вважали, що покарати ворогів – найважливіше, що наражатися на небезпеки – найкраще… вони вирішили краще загинути, відбиваючи ворогів, ніж відступити і врятувати своє життя. Вони уникли ганебних слів, рятуючи справу, вони згубили своє тіло і в коротку вирішальну хвилину не стільки позбавилися страху, скільки досягли вершини своєї слави…

Отже, офірувавши свої тіла державі, вони здобули собі вічну славу і право на урочистий похорон і могилу не лише оцю, де вони тепер лежать, а таку, де їх незабутня слава і в словах, і у вчинках залишиться назавжди.

Про їхню славу та їхні подвиги свідчитиме не лише надмогильний пам’ятник у рідному краї та надпис на ньому, але й у суміжних краях неписана пам’ять кожної людини: бо для славних людей вся земля – пам’ятник”.

- Що, на думку Перікла, є важливим для воїна? У чому виявляється гідність захисника рідного міста, держави?

- Що об’єднує кульгавого вчителя, співця Тіртея і видатного вона, полководця – Перікла?

7. Виразне читання та аналіз твору «Добре вмирати тому…»)

- Як би ви назвали цей вірш? Чим він є? (Заклик)

- До кого звертається автор? (До молодих)

8. Робота в групах.

І група. Перша строфа побудована на протиставленні: «добре» - «гірше немає нічого». Коротко сформулюйте, що, за думкою Тіртея, добре, а що «гірше немає нічого».

ІІ група. Друга строфа – це звернення до молодих воїнів. Як ви розумієте такий заклик: «Хай життєлюбних між вас зовсім не буде в бою»?

- Чому загинути молодим – гарно, а старим – ні.

ІІІ група. Тіртей закінчує вірш таким висновком: «Отже, готуючись, кожен хай широко ступить і стане, // В землю упершись міцним, стиснувши міцно уста».

- Чому, на вашу думку, в даному рядку поет двічі використовує слово «міцно»?

ІІІ. Прочитайте з потрібною інтонацією ті заклики, які, на вашу думку, мали найбільший вплив на воїнів.

Експерти. Сформулювати висновок.

- Яким є військовий ідеал Тіртея?

- У чому сила поетичного слова Тіртея?

(У поетичних рядках Тіртея висловлюється життєва позиція спартанця. Воїн народжується для війни та випробувань. Якщо розпочалася війна, спартанець має забути все, крім боротьби за перемогу. Його поезія спонукає до дії, тому що лине з вуст конкретної людини, громадянина, стурбованого життям своєї громади більше, ніж славою міфічних пращурів).

9. Архілох.

Наступна зала нашого музею присвячена творчості сучасника Тіртея, Архілоха, який був майстром як елегій, так і ямбів.

Словник. Теорія літератури.

- Що таке ямб?

- Із трьох визначень, на якому ми повинні зупинитися? (Відповідь дати після розповіді про Архілоха).

Розповідь про Архілоха. (Слайд 7)

Виразне читання та аналіз вірша «Серце, серце…» (ст..109)

Робота в групах: (слайд 8)

І група - Якщо вірш Тіртея ми схарактеризували як заклик, можна так схарактеризувати й вірш «Серце, серце…» (Це порада)

- Яким автор бачить життя? (Складне, непередбачуване).

ІІ група - Які поради дає автор у вірші?

ІІІ група - «Найкраще середина». Як цей вислів характеризує Архілоха?

ІV група - Чи можна назвати цей вірш оптимістичним?

- Як ви розумієте останнє речення вірша?

Експерти.

- Чим поезія Архілоха відрізняється від поезії Тіртея?

- Коли людині варто звернутися за порадою ?

(За Архілохом, людина повинна бути непохитною в усіх життєвих випробуваннях, стримано сприймати й радощі і поразки, по-філософському ставитись до «змін у людському житті»).

10. Анакреонт. (Слайди 9-11 «Анакреонт»).

Наступна зала віртуального музею присвячена пісенній ліриці Анакреона, який оспівував кохання як легке почуття, грайливе, не пов’язане з якимись потрясіннями.

• Біографія Анакреона.

• Виразне читання й аналіз вірша «Дай мені Гомера ліру…» (ст..114)

• Робота в групах (слайд 12)

І група. Чому поет для виконання своїх творів вимагає «ліру без струни, що зве до бою»?

ІІ група. Чи можна вважати Анакреона легковажною людиною, яка прагне тільки вина, музики, розваг? Чого ж прагне поет?

ІІІ група. Про яку повагу, на вашу думку, згадує поет?

ІV група. Які людські риси Архілох вважає позитивними?

(Висновок. Поезія Анакреона є гімном життю. В поезіях він висловлює бажання людини жити щасливо й відпочити від постійної боротьби).

11. Сапфо.

Останній зал нашого музею присвячений відомій античній поетесі Сапфо, ліричні твори якої називають «поезією серця».

• Легенда про Орфея і ліру. (Слайд «Орфей»).

• Біографія (Слайд «Сапфо»).

• Виразне читання поезії «Жереб мені випав такий…» (ст..112)

• Коло думок (для всіх)

- На які думки про життя, про поетесу наштовхнув вас цей вірш?

- За що сучасники шанували поетесу? (Питання для експертів).

(Поетеса вказує на жереб, який визначила для неї доля, але вона теж обирає цей жереб, бо він дає їй можливість у поетичній формі передати красу світу, життя, природи і своїх почуттів).

ІV. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ.

Учитель. Закінчилася наша екскурсія залами віртуального музею античної поезії. Кожен такий заклад має свою книгу відгуків. У нас теж є така книга, яку я пропоную вам у групах заповнити.

- «Найбільше в давньогрецькій ліриці нас вразило…»

- «Ознайомившись з особливостями античної поезії, ми зрозуміли…»

Експертам. Заповнити таблицю «Тематика творів давньогрецьких

поетів» і дати відповідь на запитання: «У чому відмінність декламаційної

і пісенної лірики?»

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Вивчити напам’ять на вибір один із віршів давньогрецьких поетів.

Write a comment

Comments: 0