Тема: Життя і слово Бориса Пастернака -грані співіснування
Мета. Дослідити особливості поетичного стилю поета, визначити грані співіснування життя і слова Пастернака, розвивати вміння творчої співпраці учнів у групах, вміння доводити свою думку, навички аналізу поетичного твору, виразного читання, виховувати інтерес до творчої особистості Б.Л. Пастернака та формувати естетичні смаки учнів засобами музики і поетичного слова.
Обладнання. Портрет Б. Пастернака, О. Довженка, Т. Шевченка, на столі свіча, опорна схема «Поезія Пастернака», аудіозапис романсу «Свеча горела » на слова Пастернака, музичний супровід із творів О. Скрябіна, Ф. Шопена, Моцарта, Бетховена, бейджики «біографи», «літературознавці», «історики», комп’ютер.
Жизнь прожить - не поле перейти.
Б. Пастернак
Хід уроку
І. Слово вчителя (звучить музика)
Снова зажгу свечу,
Гляну в притихший класс.
Я всё понять хочу.
Что собирает нас?
Может быть, сила слов.
Мудрость и красота
Магия новых стихов...
А может быть, просто мечта?
Класс затаился в тиши,
Слушая рифмы поэта.
Муза, нет, не спеши,
Дай рассказать об этом.
Пусть за окном дожди,
Слякоть, ветра, ненастье.
Наш огонёк свечи -
Маяк желанного счастья.
Ми запалюємо з вами свічку, яка може мати багато символічних значень. Яких, наприклад?
Можливо, вона своїм теплом розтопить чиєсь цинічне крижане серце.
Можливо, вона є символом домашнього затишку.
Можливо, для когось це вічне горіння в любові до людей.
Можливо, це символ життя, віри в те, що буде краще.
Можливо, це символ знань.
Можливо, це символ палаючих сердець поетів, які, за словами Пушкіна, покликані «глаголом жечь сердца людей»
А сьогодні цей вогник свічі буде символом нашого заняття, присвяченого дослідженню особистості неповторного митця XX ст. Б.Л. Пастернака. Завданням уроку є пошук граней співіснування життя і слова поета, визначення особливостей його поетичного стилю. (Запис теми в зошит). (Учні об'єднані в домашні групи: біографи, літературознавці, історики).
II. Метод «Прес».
Завдання. Поширити речення: Борис Пастернак - видатний російський поет XX століття.
(Біографи доповнюють словами - музикант, художник, філософ, мотивуючи своє рішення. Літературознавці додають слова прозаїк і перекладач.
Історики переконують, що, крім вище сказаного, Пастернак завжди залишався інтелігентом і патріотом своєї Батьківщини).
Учитель. Ви впорались із завданням, знайшовши дуже влучні слова до характеристики особистості Б.Л. Пастернака.
Зберігся задум композитора Олександра Скрябіна написати оперу на власний сюжет. Головним героєм її мав стати «філософ — музикант — поет» (в одній особі), який мріє про твір мистецтва, що перетворить життя всього людства на велике свято.
Оперу не було написано. Але, схоже, скрябінська ідея, у певному розумінні, втілилася у реальний образ: «музикант — поет — філософ» — хіба це не про Б. Пастернака?
Звучить фінал Четвертої сонати О. Скрябіна.
III. Робота за опорною схемою.
Вчитель. Поезія Пастернака також досить своєрідна і багатогранна як і його творча особистість. Розглянемо опорну схему, що є у кожного на парті. Назвіть, які групи можна виділити в поезії Пастернака?
(Запис схеми в зошит).
IV. Виступ біографів, літературознавців, істориків.
Учитель. Вдома ви досліджували поетику Пастернака і робили висновки з погляду біографів, літературознавців, істориків, намагалися знайти грань співіснування життя і слова митця. .
Біографи.
(Учні читають напам'ять та аналізують вірші «Февраль... Достать чернил и плакать», «Зимова ніч», презентують слайди)
1-й учень. Рання творчість поета, пройнята духом символізму. Та вже тоді Пастернак прагне вивести в центр поезії людину з її бажаннями та турботами, любов'ю до природи, глибоким гуманізмом.
Читець. «Февраль... Достать чернил и плакать».
Отже, у вірші чимало образів-символів (весна, дощ, вітер) - процес перетворення. Боротьба весни і зими - прагнення людей до змін у житті, до духовного ідеалу, до творчості. Цей вірш можна віднести до пейзажної лірики поета, а водночас і до філософської.
2-й учень. Поезія Пастернака вирізняється глибиною філософської думки, психологізмом, вишуканістю і музикальністю вірша. Кращі його поезії стали чудовими романсами.
Читець. «Зимова ніч».
Цей вірш справжній гімн коханню, адже тут оспівується союз двох коханих сердець. Як відомо, цей вірш присвячений Ользі Івинській. Його написано під враженням біографічного факту: випадкова зустріч Ольги і Бориса на дачі в Передєлкіно, коли вони обоє зрозуміли, що не можуть один без одного; перед нами постає образ зими - злої чарівниці, яка стала володаркою .всього навколо. Як протилежність цього образу є образ свічі - символ тиші, спокою, домашнього затишку, кохання, символ життя, плинності часу. Є рядки, пронизані тривогою («И воск слезами с ночника на платье капал»). Свіча плаче, отже, можна припустити, що вона сповіщає трагедію цього кохання.
Учитель. Ми знаємо продовження цієї історії. Прослухайте музичну версію вірша «Свеча горела» у виконанні А. Пугачової.
3-й учень. Після написання роману «Доктор Живаго» критики накинулись на Пастернака, на його книгу. Особисто його не чіпали, але до в'язниці потрапила Ольга Івинська, найближча йому людина. Тоді поет написав Ренаті Швейцар: «Её посадили из-за меня, чтобы добиться свидетельств против меня. Только её мужеству я обязан тем, что меня не арестовали. И я имею возможность писать». Ще один автобіографічний вірш, який є відлунням кохання Пастернака і Ольги Івинської «Единственные дни».
Літературознавці. (виразне читання напам’ять, аналіз віршів «Гамлет», «Определение поэзии», слайд-шоу)
1-й учень. Пастернак - поет-філософ, його не могла не хвилювати проблема морального вибору, яку він порушував у вірші «Гамлет». Тут і роздуми, і сподівання, і надія на краще, і безповоротність подій.
Читець. «Гамлет».
Ліричний герой поезії «Гамлет» усвідомлює і трагедію часу, в якому живе, і те, що він, можливо, єдиний намагається боротися з неправдою, але, незважаючи на це, готовий іти обраним шляхом до кінця. Роздуми ліричного героя непрості. Початок (зачин) одразу являє читачеві людину, яка потрапила на перехрестя історії й намагається усвідомити минуле та сучасне, щоб визначити шляхи розвитку майбутнього. Герой прагне віднайти не тільки зміст власного життя, а й сенс буття світу. В основній частині вірша відчувається напружена боротьба, що відбувається у його душі і завершується перемогою людини над собою, звитягою внутрішньої свободи над трагедією реальності, нездоланного духу над мороком смерті. Кульмінацією конфлікту, що зосереджується в душі особистості, є остання строфа: ліричний герой дійшов висновку, що світ фарисейства йому чужий, він відчуває себе самотнім серед навколишньої дійсності, проте не відмовляється від власних моральних принципів. Відчувається пафос перемоги людини над собою і водночас трагедія невідворотності долі.
Доля ліричного героя поезії «Гамлет» багато в чому нагадує долю автора.
2-й учень. Думка про глибоку спорідненість природи та мистецтва посідає центральне місце у художній філософії Б. Пастернака. Мистецтво, на його переконання, - це не «друга реальність», яка відображує природу чи суперничає із нею, а органічна частка природного світу. Воно зароджується у надрах природи та висвітлює її закони і таємниці. Воно покликане не «винаходити» щось своє, а «знаходити» приховані скарби у зовнішньому світі.
Найпереконливішою ілюстрацією до цих уявлень поета є його вірш «Визначення поезії». (Читання напам’ять, аналіз вірша)
Історики (виразне читання напам’ять, аналіз вірша «Нобелівська премія», слайд-шоу)
Бути поетом - це щастя і нещастя в будь-який час, в будь-якій країні. В Росії XX ст. - це трагедія. З 1946 року Пастернака 7 разів представляли на Нобелівську премію з літератури. В 1958 р. -премію присуджено. Це велика історична подія - перший радянський поет, який мав одержати таку високу нагороду. В цей день Пастернак надіслав Шведській академії наук телеграму: «Бесконечно благодарен, тронут, горд; удивлён, смущён». З цього моменту і почалася травля поета. Його оголошують зрадником соціалізму, позбавляють звання радянського письменника, виключають із числа членів Союзу письменників СРСР. 29 жовтня Борис Пастернак відсилає Шведській Академії наук другу телеграму, в якій відмовляється від премії. Але і після цього травлю не зупинено. В газетах Пастернака проголошували внутрішнім емігрантом, вимагали його від'їзду за кордон. З листа поета уряду і особисто М. Хрущову: «...Связан с Россией рождением, жизнью, работой. Выезд за пределы моей родины для меня равносилен смерти...» Лист спрацював, через день поету дали роботу над перекладами. А відгомін душі Пастернака того часу звучить сьогодні у вірші «Нобелівська премія».
Читець. Вірш напам'ять «Нобелівська премія».
3-й учень. В 1990 році з нагоди 100-річчя з дня народження поета,
Нобелівський комітет вирішив відновити історичну правду, визнав відмову Пастернака від премії вимушеною і недійсною, і вручити диплом та медаль сім'ї лауреата,
V. «Мозкова атака».
- Що таке, на ваш погляд, поезія Пастернака?
Відповіді:
це філософські роздуми про сенс життя;
це музика, адже його вірші напрочуд музикальні;
це історія життя цілого покоління людей, що були сучасниками поета;
це «вічні теми», і цим пояснюється сучасність його поезії;
· це роздуми про добро і зло;
• це поетична енциклопедія життя Росії XX ст.;
• за словами Пастернака:
...Это - круто налившийся свист,
Это - щелканье сдавленных льдинок.
Это - ночь, леденящая лист.
Это - двух соловьёв поединок.
Читання власних поезій, присвячених Б. Пастернаку
Учитель. Чи можна ж визначити грані співіснування життя і слова Пастернака? (Такої грані не існує, бо життя і є творчість (слово) Пастернака, а творчість - це і є його життя. Це єдине ціле).
Аналітико-синтетична діяльність.
- Чи є в українській літературі митці, творча доля яких нагадує долю Пастернака?. Хто випробовував себе в різних видах мистецтва?
(О. Довженко. Адже він, як і Пастернак, прагнув «во всём дойти до самой сути», випробовував себе в різних видах мистецтва. Т. Шевченко - поет, художник, перекладач, грав на кобзі. А. Малишко – поет, грав на гармонії співав тенором, писав музику, редактор журналу «Дніпро». І. Франко – поет, прозаїк, драматург, мовознавець, фольклорист, перекладач, видавець. Михайло Лермонтов – поет, прозаїк, драматург, музикант, художник, шахіст, володів декількома іноземними мовами. Омар Хайям – поет, математик, астроном, філософ, послідовник мислителя Сходу Авіценни. Йоганн Вольфганг Гете – прозаїк, драматург, поет, політичний діяч, філософ, філолог, натураліст ).
VI. Метод «Інформаційна скринька».
- А як оцінювали творчість поета його сучасники? (Вірші Ахматової, Цвєтаєвої, скульптура Зої Масленникової).
VII. Підсумок уроку.
Учитель
Міжнародний планетний центр, що базується у США, затвердив назву групи планет, відкритих співробітниками Кримської астрофізичної обсерваторії. Це планети Федора Достоєвського, Михайла Булгакова та Бориса Пастернака. Вони знаходяться між орбітами Марса та Юпітера.
Ця подія відбулась напередодні 100-річчя від дня народження Б. Пастернака, в час відновлення справедливості щодо його імені та творчості. Людина стала планетою, її ім'я почали згадувати ще частіше.
Доля Пастернака була однією з найдивовижніших у літературі. Залишитись живим у роки сталінських репресій, пережити самотність у Передєлкіно, отримати Нобелівську премію, стати завдяки «Доктору Живаго» відомим на весь світ, так любити свою батьківщину, як він, і отримувати ляпаси від «своїх». Але Пастернак був сильною людиною. Він вистояв. І тепер не поспішає відходити у Вічність.
Звучить музика.
Швидко плине час, догорає свіча, яка була символом нашого уроку, можливо, і символом поезії Пастернака. Я сподіваюся, що іскорка тепла від цієї свічки разом з поезією Пастернака залишила свій слід у ваших серцях.
VIII. Домашнє завдання.
Написати твір-роздум на тему: «Свіча горіла на столі, свіча горіла» (Б. Пастернак). Повторити особливості розвитку літератури модернізму на початку ХХст.
Write a comment