Життєвий і творчий шлях Жана – Батіста Мольєра (Поклена)
Мета. Познайомити учнів з життєвим і творчим шляхом драматурга, допомогти осмислити місце Мольєра в світовому літературному процесі; розвивати навички аналізу художнього тексту; виховувати зацікавленість творчістю, здатність формувати і обстоювати власну думку.
Обладнання. Портрет письменника, тексти комедії, презентація «Мольєр – великий французький драматург, комедіограф, театральний діяч»
Зірка, яка ніколи не згасне.
Н. Буало
Хід уроку
1. Вступне слово вчителя.
Цікаві факти із життя Ж.-Б. Мольєра.
Майбутній драматург жив у будинку, який парижани називали «мавпячим». На рогах приємного триповерхового будинку будівельник XV століття розташував скульптурні дерев'яні зображення помаранчевих дерев, на яких маленькі мавпочки зривали плоди. «Доброзичливці» казали, що нічого дивного немає в тому, що старший син шановного Поклена став блазнем.
У майбутньому драматург не відмовився від своїх мавп і на схилі віку, проектуючи свій герб, зобразив на ньому своїх хвостатих приятельок, які стерегли батьківський будинок.
Мольєр та його друзі назвали свій театр «Блискучим театром», а всі, хто входили до його складу, назвали себе «Діти Сім'ї».
* * *
Мольєр грав у чужих трагедіях трагічні ролі, а у своїх фарсах був коміком. І тут виявилася одна обставина: у трагічних ролях він мав у кращому випадку середній успіх, але нерідко були такі випадки, коли шпурляли яблуками в бідного трагіка, який виступав із короною на голові будь-якого трагічного високоповажного героя.
Але коли після трагедії показували фарс і Мольєр, переодягнувшись, перетворювався на коміка, публіка починала реготати, аплодувати.
12 травня 1664 р. у Версалі була поставлена перша редакція комедії «Тартюф». Але паризький архієпископ та королева-мати добилися її заборони. П'ять довгих років без упину боровся Мольєр за свою комедію. Його не зупинили погрози церковників, які вимагали в короля найвищої кари для нього: спалення на вогнищі.5 лютого 1665 р. відбулася прем'єра п'єси «Тартюф». Це стало театральною подією в Парижі, збір дійшов до нечуваної раніше цифри - двох тисяч восьмисот шістдесяти ліврів.
Михайло Булгаков, російський письменник, у своєму творі «Життя пана де Мольєра» так розповідає про прихід у цей світ Жана-Батіста Мольєра.
2. Інсценування уривку із твору М. Булгакова.
Народження майбутнього драматурга.
Учитель. Некая акушерка... приняла 13 января 1622 года у милейшей госпожи Поклен, урожденной Крессе, первого ребёнка - недоношенного младенца мужеского пола.
Автор (на мне кафтан с громадными карманами, а в руке моей не стальное, а гусиное перо. Передо мной горят восковые свечи...). Сударыня! Осторожнее поворачивайте младенца. Не забудьте, что он рождён ранее срока. Смерть этого младенца означала бы тяжелейшую утрату для вашей страны!
Акушерка. Мой бог! Госпожа Поклен родит другого.
Автор. Госпожа Поклен никогда более не родит такого, и никакая другая госпожа в течение нескольких столетий такого не родит.
Акушерка. Вы меня изумляете, сударь!
Автор. Я и сам изумлён. Поймите, что по происшествии трёх веков, в далекой стране, я буду вспоминать о вас только потому, что вы сына господина Поклена держали в руках.
Акушерка. Я держала в руках и более знатных младенцев.
Автор. Что понимаете вы под словом — знатный? Этот младенец станет более известен, чем ныне царствующий король ваш Людовик XIII, он станет более знаменит, чем следующий король, а этого короля, сударыня, назовут Людовик Великий, или Король-Солнце.
...Ах, госпожа моя! Что вы толкуете мне о каких-то знатных младенцах, которых вы держали когда-то в руках! Поймите, что этот ребёнок, которого вы принимаете сейчас в покленовском доме, есть не кто иной, как господин Мольер!
Ага! Вы поняли меня? Так будьте же осторожны, прошу вас! Скажите, он вскрикнул? Он дышит? Он живёт!
- Чого так боїться автор Булгаков? І чого не розуміє акушерка?
3. Повідомлення учнів.
Свідчення сучасників про Мольєра.
- Життєвий і творчий шлях Мольєра.
- Творчі принципи Мольєра.
4. Розповідь учителя «Історія написання комедії «Міщанин-шляхтич».
5. Інсценування уривку з книги М. Булгакова «Життя пана де Мольєра». Прем'єра комедії «Міщанин-шляхтич».
1-й придворний. Поясніть мені, заради Бога, панове, що означають усі ці «галаба», «балаба», які вигукують турки? Що це таке?
2-й придворний. Це нісенітниця! Мольєр уже не може писати. Треба в нього забрати театр!
3-й придворний. Дійсно, «Міщанин-шляхтич» дуже слабка комедія, в ній немає нічого легкого і веселого.
Учитель. 16 жовтня в Пале-Роялі відбулася друга вистава комедії. І знову на ній був присутній король.
Мольєр (вбігає, лунають оплески). Води! Води! (Йому дають води). Ви чуєте, чуєте?
Актори. Король аплодує!
Сам король встав і аплодує!
Скоріше на сцену, там король!
Мольєр. Так, я чую, чую! Господи, допоможи мені! Відкривайте сцену!
Король (входить). Пане Мольєр, я хотів вам дещо сказати з приводу вашої п'єси. Я нічого не сказав вам після першої прем'єри, оскільки ще не встиг скласти своє судження. Однак тепер я скажу. Ваші актори грають пречудово. Але я бачу, що ви написали гарну п'єсу, і жодний з ваших попередніх творів не справив на мене такого враження, як «Міщанин-шляхтич».
Мольєр. Ваша світлість! Ваша світлість!.. (Пауза) Ваша високосте!.. Актори і я, ваш вірний слуга, вдячні вам за небачену честь, якою ви нагородили нас, відвідавши театр. (Низько вклоняється).
Король (дає гроші). Ось вам за вашу п'єсу. І пишіть далі. Сподіваюся, ви прославите у своїх творіннях мене і мій час.
Учитель. Так відбулася прем'єра вистави Мольєра «Міщанин-шляхтич». Людовік XIV чекав, що Мольєр прославить його і його епоху, але історія розсудила інакше. Мольєр став другим королем Франції - королем комедії.
Словникова робота.
Комедія - драматичний твір, у якому засобами гумору та сатири розвінчуються негативні суспільні та побутові явища, розкривається смішне в навколишній дійсності чи в людині.
Протагоніст - Журден - малокультурний, самовпевнений міщанин, засліплений бажанням увійти до аристократичного світу.
Антагоніст — Дорант — світський франт, марнотратний граф, що вдає з себе впливову особу при королівському дворі.
6. Робота з текстом комедії.
- Прочитати список діючих осіб комедії, зауваження до місця дії.
- Прочитати в особах д. І, яву 1.
- Що говорять про головного героя учителі музики і танців?
- Яке їхнє ставлення до пана Журдена?
7. «Мікрофон».
- Як ви поясните епіграф до уроку: «Зірка, яка ніколи не згасне»?
- Продовжте речення: «Сьогодні на уроці я дізнався (здивувався, відчув, уявив)…»
8. Рефлексія.
«Літературне лото» (Клас об’єднується у дві команди, потрібно скласти картки відповідним чином.)
1) Справжнє ім’я Мольєра -… а) Париж
2) Мольєр народився - … б) Ж..Б.Поклен
3) Професія батька - … в) акторство
4) Покликання Мольєра - … г) шпалерник
5) Мольєр заснував театр - … д) 1670
6) Комедія «Міщанин-шляхтич» написана - … ж) «Блискучий»
7) «Міщанин-шляхтич» за жанром - … з) фарс, каламбур
8) Комічні прийоми, які розробив Мольєр - … й) комедія-балет
9. Домашнє завдання. Прочитати комедію Мольєра «Міщанин-шляхтич», комедію Д. Фонвізіна «Недоросток»; підготувати інсценізацію епізоду з учителями ( д. 2, ява 6 «Міщанин-шляхтич» ), та епізоду з Тришкою (д. 1, ява 1 «Недоросток»).
Write a comment