Тема: Зірки «срібного століття» російської поезії
Мета: узагальнити набуті знання з теми «Поезія срібного століття», поглибити уявлення учнів про літературні напрямки;  формувати навички виразного читання поетичних творів та їх аналізу, розвивати асоціативне мислення школярів, їх творчі здібності та вміння презентувати власні роботи; прищелювати учням любов до художнього слова, сприяти вихованню естетичних почуттів.
                                                                   
Висловлювання про поезію на мультимедійній дошці:
Поезія – музика душі
Вольтер
Поезія – це все, що є щирого і задушевного в усьому
Гюго
Поезія – це завжди неповторність…
Л. Костенко

Хід уроку
І. Вступне слово вчителя.
   Залишилися у минулому уроки, присвячені російській поезії «срібного століття». І сьогодні ми проведемо підсумковий урок-асоціацію, на якому пригадаємо поетичні перлини тієї епохи. А епіграфом уроку будуть слова Л.Костенко….
    ХІХ століття називають «золотою добою» російської літератури, а початок ХХ – «срібною». «Золоте століття» - це епоха Пушкіна, Лермонтова, Гоголя, Толстого, Достоєвського, Чехова, які здивували увесь світ силою художнього зображення, а також співчуттям і людяністю. Але творчість Блока, Ахматової, Маяковського, Пастернака має не менше прихильників. Вона не затуляє, а відтінює світло «золотого століття».
     Надто яскраві зірки засяяли тоді одночасно на поетичному небосхилі, надто вже досконала була їхня мова, надто вироблена поетична культура. Але, на жаль, вік «срібного століття» був дуже коротким. 1917 рік когось відправив в еміграцію, когось на страту, когось прирік на багаторічне мовчання. «Срібному століттю» було відмірено близько 20 років. Але повага до цього, на перший погляд, короткого періоду розвитку російського мистецтва є такою великою, що його називають не 20-річчям, а століттям, на тлі якого можна побачити трагічний профіль Ахматової, сумний погляд М.Цвєтаєвої, величні постаті Блока, Маяковського, Пастернака... Це люди найвищої культури, це свічадо думки, без якого неможлива людська цивілізація. Це вони створили диво – подарували світу «срібне століття» російської поезії. Самі вони рано згасли, але запалили для нас яскраві поетичні зірки, створили чудове сузір’я, яке і донині освітлює нам життєвий шлях. Як тут не згадати вірш В. Маяковського «Послушайте...»? (Звучить поезія)
І якщо зорі на нічному небі освітлюють дорогу закоханих, то зірки на поетичному небосхилі палають для тих, хто небайдужий до слова, хто вбачає в поезії «музику душі», як сказав Вольтер. (Звертаю увагу на вислови про поезію на мультимедійній дошці)
ІІ. Комп’ютерні технології
Презентація «срібної доби» російської поезії

ІІІ. «Гронування» (на фоні музики)
Отже, поезія «срібного століття». Закрийте, буль ласка, на мить очі і уявіть собі ті асоціації, які виникають у вас, коли я промовляю слова «срібне століття» російської поезії.
         Внутрішнє збентеження, революційні перетворення, відчай, песимізм, розчарування, напруга пошуків, схвильована свідомість, потрясіння, безумство, сердечний біль, сльози, надії і розчарування, злети і падіння, здобутки і втрати, тривога, духовні пошуки, блиск, сяйво...
- А які звукові асоціації виникли у вас?
Дзвін срібних дзвіночків, солов’їний спів, пориви вітру, плескіт хвиль, хор голосів, мелодії Скрябіна, Рахманінова....
- З якими літературними напрямами у вас асоціюється «срібна доба»?
ІV. У залежності від вибору модерністичного напряму ви самі до сьогоднішнього уроку сформували групи і виконували певні завдання. Зараз ми заслухаємо звіт груп: «Символізм», «Акмеїзм», «Футуризм», «Новоселянська поезія», «Незалежні поети».
Завдання для груп:
1) підготувати повідомлення про літературний напрямок;
2) продекламувати поезії (за власним вибором);
3) презентувати творчі роботи-асоціації;
4) створити синкани по темі.
Роботи офомити на листі формату А-4, оскільки результатом співпраці буде поетична збірка «Этот мир очарований,
Этот мир из серебра…» (В. Брюсов «Первый снег»)
Переможець конкурсу на кращу титульну сторінку поетичної збірки демонструє свою роботу і коментує художнє оформлення.
Збірка буде зберігатись у кабінеті зарубіжної літератури, і наступні покоління учнів будуть мати змогу долучитись до неї.
V. Поезії «срібної доби» вражають своїм розмаїттям. Інколи дивуєшся, наскільки вони різні, і мимоволі згадуєш слова Л.Костенко:
Є вірші – квіти.
Вірші – дуби.
Є іграшки – вірші.
Є рани.
Є повелителі і раби
І вірші є – каторжани.
Так свої асоціації щодо поезії висловила українська поетеса. А ще поезія для неї – «це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі». А що поезія для вас? Поділіться своїми асоціаціями.
(Поезія – це розкішний квітучий сад, це джерельце води, до якого можна припасти спраглими губами, острів, на якому можна відпочити від цивілізації, маяк, який не дасть збитись зі стежини у бурхливому житейському морі.)
VI. Судячи з ваших висловлювань, поезія – це скарбниця духовності. До духовної скарбниці також можна віднести інші види мистецтва, зокрема живопис і музику. До речі, ніколи ще в російській культурі слово не було так тісно пов’язано з живописом і музикою, як у «срібну добу». Про це вам розповість...
Повідомлення учня про живопис і музику «срібної доби».
(Розповідь супроводжується демонстрацією репродукцій картин на мультимедійній дошці).
Звучить романс «Мне нравится, что вы больны не мной…».
VIІ. Підсумок.
      Ви мали змогу пересвідчитися, що поезія «срібної доби» донині бентежить людські душі. Цій поезії сто і більше років. Вона народжувалась на рубежі віків. Ми з вами також зараз живемо на рубежі століть – ХХ і ХХІ. Чи є щось спільне між нашим часом і рубежем ХІХ і ХХ століть? Що саме? (Відповідь учнів)
     Саме зараз мистецтво «срібного століття» стає ще більш актуальним. Якщо ми зрозуміємо, що відбувалося в душах людей тоді, можливо, ми зможемо зрозуміти, що відбувається зараз.
Мистецтво «срібного століття» випромінює своє світло, свою енергію і донині. І ми, ті, що народилися у ХХ і живемо у ХХІ ст., відкриваємо його для себе, дивуємося, захоплюємося, починаємо розуміти і любити. То ж я вам бажаю щастя відкриття і пізнання поезії, музики і живопису «срібного століття».
VIІІ. Домашнє завдання: створити рекламу поезії «срібного століття» для розміщення на сайті юного читача.

Write a comment

Comments: 1
  • #1

    Marsick Styles (Monday, 24 December 2012 17:18)

    Большое спасибо автору работы за труд. Очень помог предложенный здесь материал.