Тема: «Свіча горіла на столі, свіча горіла»

(Зірки «Срібного століття» російської літератури)

Мета: поглибити знання учнів про поетів «Срібної доби», розвивати зв’язне мовлення школярів та їхні творчі здібності, долучати їх до скарбниці світової поезії.

Обладнання: портрети поетів «срібного століття», мультимедійна презентація, записи музики на слова М. Цвєтаєвої, Б. Пастернака, С. Єсеніна, свічка.

Послушайте!

Ведь, если звезды зажигают-

Значит – это кому-нибудь нужно

Значит кто-то хочет,

Чтобы они были?

В. Маяковский

Звучить музика…

Учитель

Тема нашого уроку: Зірки «Срібного століття » російської літератури.

Ми зібралися в літературній вітальні, щоб поговорити про відомих поетів, відчути смак поезії «Срібного століття»

- А чому «срібна доба», не «золота», «бронзова»? (Відповіді учнів)

Ця епоха довгі часи ігнорувалася, як період реакції, декадентства, період, який нічого не дав російському мистецтву.

Особливість цієї доби є те, що возвеличували її найрізноманітніші письменники, інколи навіть з полярно протилежними поглядами, з різним творчим кредо. Поети і прозаїки часто жорстоко полемізували один з одним, проте вони були неймовірно талановиті. Поети О. Блок, В. Брюсов,

В. Іванов, М. Гумільов, А. Ахматова, В. Маяковський, С. Єсенін, М. Цвєтаєва, Й. Мандельштам, Б. Пастернак, І. Северянін, З. Гіппіус стали гордістю російської літератури і її болем, тому що доля для більшості з поетів стала трагічною.

Недовго проіснувала «Срібна доба». Вона продовжувалась, поки були живі поети, але вони, не дивлячись на такий малий проміжок часу, залишили блискучий слід у літературі.

Ми запалюємо з вами свічку, яка може мати багато символічних значень. Яких, наприклад?

• Можливо, вона своїм теплом розтопить чиєсь цинічне крижане серце.

 

• Можливо, вона є символом домашнього затишку;

 

• Можливо, для когось це вічне горіння в любові до людей;

 

• Це символ життя, віри в те, що все буде краще.

 

• Це символ знань.

 

А сьогодні свічка – це символ палаючих сердець поетів, які, за словами Пушкіна, покликані «глаголом жечь сердца людей»

* О. Блок – одна з найяскравіших зірок на небосхилі поезії «Срібної доби»

Група «О. Блок» (Повідомлення учнів з використанням ІКТ )

1. Життя

2. Творчість

3. Літературна спадщина

4. Читання поезій

Учитель

* Красною кистью рябина зажглась

Падали листья -

Я родилась.

Спорили сотни колоколов

День был субботний

Иоанн Богослов

Мне и доныне

Хочется грызть

Жаркой рябины

Горькую кисть

Ці рядки належать великій жінці. Її ім’я – Марина Цвєтаєва .

Слово групі літературознавців «Марина Цвєтаєва» (Повідомлення учнів з використаням ІКТ)

Вірші М.Цвєтаєвої були дуже мелодійними і тому багато композиторів поклали їх на музику

Звучить пісня «Мне нравится, что вы больны не мною» з кінофільму Е. Рязанова « Ирония судьбы»

Учитель

25 квітня 1910 року видався надзвичайно сонячний весняний день … На деревах вже з'явилося перше листя .Вночі в Києві пройшов дощ. І тому дорога до церкви Нікольської слобідки за Дніпром була такою чистою й осяйною, як дорога до бога, до людського щастя, до вічної любові. Наречена була в блідо-рожевому платті з невеличким букетом білих пролісків. Вона здавалася втіленням краси і ніжності , але на її обличчі застигла глибока тривога.

Наречений тримав її за руку і заспокоював. Вони стояли дуже довго, вже двічі просили священика відкласти вінчання. Чекали рідних, але ті так і не прийшли, не благословивши їхнє одруження. Вона вважала це поганим знаком. Але нарешті вирішили більше не чекати, і двері храму широко розкрилися. Хто ж вони ті молоді, що з’єдналися тут кілька десятиліть тому? Що очікувало їх в житті? Яка випала доля їхній любові?

(Повідомлення учнів про А. Ахматову та М. Гумільовоа.)

Учитель

За радянських часів він був канонізований як «трибун революції» та взірцевий майстер соцреалістичної поезії. Лише після того, як розвіялися останні міфи, що живили радянську ідеологію, зникло моторошне дзеркало, в якому спотворювалися і справжній масштаб цього поета – титана, і справжнє значення його новацій, і справжні причини його мистецької трагедії. Тоді читачу відкрився інший Маяковський – зухвалий і беззахисний, звеличений і облаяний, трагічний і прекрасний.

(Відеофільм «В.Маяковський», читання поезій )

Учитель

«Лицом к лицу лица не увидать, большое видится на расстояньи» - ці безсмертні рядки С.О. Єсеніна стають з кожним прожитим роком усе більш значущими. З плином невмолимого часу його поезія не тьмяніє, не відходить у минуле, а душевно сприймається не лише людьми старшого покоління, але й юнню ХХІ століття Тому що це вірші вічної молодості, звернені у майбутнє. І скільки б поколінь не змінилося на Землі, завжди у ліриці Єсеніна будуть приваблювати сердечність, відвертість, безпосередність, щемливий сум і розмашисте, задьористе молодецтво, велика правда почуттів і глибина думки.

(Презентація учнів, виразне читання поезій)

• Прослуховування пісень Сергія Єсеніна «Не жалею, не зову, не плачу», «Письмо матери».

Учитель

Міжнародний планетний центр, який базується в Америці, затвердив назву групи малих планет, відкритих працівниками Кримської астрофізичної обсерваторії. Планети Ф. Достоєвського, М. Булгакова, Б. Пастернака. Вони обертаються між орбітами Марса і Юпітера і занесені в зірковий каталог.

Це відбулося напередодні сторіччя з дня народження Б. Пастернака, в період встановлення справедливості по відношенню до ім’я і його справ. У 1990р. – відмічено 100 років з дня народження поета.

(Мультимедійна презентація учнів, читання поезій)

Учитель

Теми кохання і природи є улюбленими в творчості Б. Пастенака, які настільки вростають одна в одну, що взагалі неможливо визначити, яка з них є головною, а яка другорядною. Спільний ритм пульсації людського кохання та природи майстерно відтворюється у поезії «Зимова ніч».

Прослуховування пісні у виконанні А. Пугачової «Свеча горела».

Горить свічка, тремтливо і вперто, попри дихання імли та натиск сніжної бурі, попри увесь хаос зовнішнього світу. І ми можемо впевнено сказати, що свічка пам’яті і любові до поетів не згасне ніколи. Справдились слова Маяковського (звертаємось до епіграфа).

Домашнє завдання. Написати лист-роздум на тему «Свіча горіла на столі, свіча горіла» (Б.Пастернак) .Повторити особливості розвитку літератури модернізму на початку ХХ століття.

Write a comment

Comments: 0