Тема: Трагічне кохання Фауста і Маргарити, Катерини та москаля

(Трагедія Й. В. Гете «Фауст», поема Т. Г. Шевченка «Катерина»)

МЕТА: застосовуючи компаративний аналіз, порівняти жіночі образи творів Й.Гете «Фауст» та Т. Шевченка «Катерина», розкрити трагічність конфлікту «Фауст – Маргарита», «Катерина - москаль», дослідити причини трагедії героїнь; розвивати творчі й логічні здібності учнів, вміння представляти творчі напрацювання, формувати навички виразного читання, роботи в парах; виховувати почуття внутрішньої свободи,щирості, відповідальності за власні вчинки.

 

ОБЛАДНАННЯ: портрети Й. Гете та Т. Шевченка, музичний супровід «Самотній пастух», фрагмент опери Ш.Гуно "Фауст", фонозапис музики В.Моцарта, репродукції літографій Е. Делакруа, ілюстрацій Маклайса, Шеффера до трагедії «Фауст» і Т. Шевченка до поеми «Катерина», мультимедійна презентація, виставка книг, фрагмент фільму "Фауст"режисера А.Сакурова .

ТИП УРОКУ: бінарний урок.

Як не любов, то що це бути може?

А як любов, то що таке вона?

Франческо Петрарка

І. Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя. (Тихо лине мелодія «Самотній пастух».) Німецький поет ХІХ ст. Генріх Гейне писав: «Ангели називають це небесною утіхою, чорти – пекельною мукою, люди –коханням». А відомий італійський поет епохи Відродження Фр. Петрарка запитує: «Як не любов, то що це бути може?»

2. Артистичне читання напам’ять учнем сонета №132 Фр. Петрарки.

3. Запитання до учнів:

- Яка головна думка цієї поезії? (Тема кохання).

- Яке воно, кохання, за Петраркою? (Муки, добро, зло, скорбота нищівна, солодощі…)

- А, може, хтось спробує дати визначення слову «кохання»?

Словникова робота. Великий тлумачний словник сучасної української мови за редакцією В. Т. Бусла подає таке визначення: ( Слайд «Словникова робота»).

КОХАННЯ - почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі.

Покритка – дівчина, що народила позашлюбну дитину.

Москаль –офіцер царської армії.

4. Творча робота. За допомогою « гронування» складемо схему ознак кохання.

 

 

КОХАННЯ

 

 

 

 

-Висновок: Яких ознак більше у коханні: позитивних чи негативних? Значить, кохання , за Петраркою, - це добро. А що скажуть інші автори та їхні герої?

5. Інтелектуальна гра «Знайди пару» із застосуванням мультимедійної презентації.

( На слайдах висвічуються портрети жінок з підписами, а завдання – знайти їм чоловічу пару, назвати твір та автора).

Пенелопа - ? (Одіссей, Гомер «Одіссея»)

Беатріче - ? (Данте, Данте «Божественна комедія»)

Лаура - ? (Петрарка, Петрарка «Сонети»)

Ярославна - ? (князь Ігор, «Слово о полку Ігоревім»)

Джульєтта - ? (Ромео, В.Шекспір «Ромео і Джульєтта»)

Оксана - ? (Вакула, М Гоголь «Ніч перед Різдвом»)

Катерина - ? (москаль, Т .Шевченко «Катерина»)

Маргарита - ? (Фауст, Й.Гете «Фауст»)

2. Слово учителя. Тема кохання не нова в літературі. Багато створено віршів, пісень, написано оповідань, романів, намальовано творів мистецтва, складено музики.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми перегорнемо ще одну сторінку класичної літератури, спробуємо через компаративний аналіз дослідити причини трагічного кохання героїнь творів українського письменника Т. Шевченка (поема «Катерина») та німецького поета Й. Гете( трагедія «Фауст»), розв’язати проблемне питання: «Чи можна почуття Катерини та москаля, Маргарити та Фауста назвати справжнім коханням?» Епіграфом до уроку будуть відомі вам слова Ф. Петрарки.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

На попередніх уроках ми уже познайомилися з героями трагедії «Фауст». Давайте згадаємо їх. ( Фауст, Мефістофель, Бог, архангели, Директор театру , поет, комічний актор). Та є у творі ще один персонаж – це жінка – звати її Маргарита або Гретхен. Давайте нагадаємо першу зустріч Фауста з Маргаритою. (слайд «Перша зустріч Фауста з Гретхен»).

Перегляд фрагменту із художнього фільму"Фауст" режисера А.Сакурова, 2011р.

 

- Де відбулася перша зустріч Фауста з Маргаритою?

- Звідки вона поверталася? (За фільмом, у творі)

- Що насторожило Маргариту, коли Фауст звернувся до неї? (Назвав просту міщанку панею, як називали вельможних дам та ще й на вулиці).

Інсценований уривок із трагедії Й. Гете «Фауст

( Через деякий час Маргарита знову проходить вулицею, де прогулюється Фауст. Він вітається з Маргаритою, та відповідає. Фауст іде за дівчиною.)

Фауст. То ти мене впізнала враз,

Як тільки ми зустрілися цей раз.

Маргарита. Ви ж бачили, як очі я спустила?

Фауст. І ти мені зухвальство те простила,

Що я тебе так зачепив,

Коли на вулиці зустрів?

Маргарита. Мене тоді аж кинуло у кров,

Бо зроду я ще не ходила в славі;

Я думала: невже в моїй поставі

Нечемне щось, нахабне він знайшов,

Що він до мене прямо так підходить

І жарти, мов із дівкою, заводить!

Признаюся, щось у мені в той час

Озвалось в вашу користь мимовільно;

Я гнівалась сама на себе сильно,

Що гнівалась не дуже я на вас.

Фауст. Серденько! (Бере за руки).

Маргарита. Геть те лиш! (Виривається. Зірвала квітку і обриває пелюстки.)

Фауст. Це що? Вінок плести?

Маргарита. Ні, гра така.

Фауст. (Сміється). Яка?

Маргарита. Вам все на сміх звести. (Обриває пелюстки і щось шепоче).

Фауст. Що шепчеш ти?

Маргарита. (півголосом) Любить – не любить…

Фауст. О дивний ангел красоти!

Маргарита. ( ворожить далі) Любить – не любить, любить – не любить…

( Зриваючи останню пелюстку, по-дитячому радіючи) Любить!

Фауст. Так, дитино! І це слово квітки

Хай буде словом Бога. Любить!

Ти знаєш, що це значить? Любить!

(Схопив її за обидві руки).

Маргарита. Я так боюсь…

Фауст. О не лякайсь! Нехай мій зір,

Хай потиск рук тобі те скаже,

Що словом не сказать. (Маргарита стискає його руки, потім випручується і тікає. Він хвилю стоїть у задумі, потім спішить за нею).

2.Запитання.

- Якою із даної сцени постала Маргарита і яким Фауст?

- Яке враження справила Маргарита на Фауста і Фауст на Маргариту? (Знайдіть цитати)

Фауст Маргарита

Ах, свята невинність, простота, - Що б я дала, щоб хто сказав,

Ніяк собі ціни не пізнають. Який то пан мене займав!

Сумирність, лагідність – Такий у нього пишний вид,

Що краще є в природі? Одразу знать вельможний рід -

Це мов написано на чолі,

А то б не давав собі так волі.

- А яке враження Маргарита та Фауст справили на вас?

Учитель. – Як розвиваються події після першої зустрічі?

(Маргарита закохується у Фауста, ходить на побачення у садочок, розповідає йому про своє життя).

- Що ж він дізнався із її розповіді і що повідомив йому Мефістофель про Маргариту? (Маргарита зізнається Фаусту: «Душею вся твоя, коханий мій!»)

3. Творча робота. (робота в парах): скласти характеристику за літерами, яка б розкрила кожного із головних героїв творів, зачитати .

Гретхен Фауст

\

- Чи такі ж пристрасті переживає і Катерина, героїня однойменної поеми Т. Шевченка?

Учні віднаходять та зачитують цитати із поеми Шевченка.

Полюбила москалика

Як знало серденько

Полюбила молодого,

В садочок ходила,

Поки себе, свою долю

Там занапастила.

Як у Маргарити, так і у Катерини побачення проходять у садочку. Цей фольклорний образ, який часто зустрічається в українських народних піснях, пов'язаний з дівоцтвом, з дівочими переживаннями, з побаченнями. У поемі садочок буде згадуватися декілька разів. Сюди вона ходитиме уже покриткою, з сином на руках, і спогади про минуле завдаватимуть гострої муки, сюди прийде, коли виженуть батьки, щоб узяти грудочку землі.

- Що переживає Катерина від зустрічі з москалем?

Цитата.

Кличе мати вечеряти,

А донька не чує;

Де жартує з москаликом,

Там і заночує.

Не дві ночі карі очі

Любо цілувала…

- Яке перше враження у вас від знайомства з Катериною та її коханим?

4.Творчі роботи в парах: сенкани про Катерину та москаля.

Катерина Москаль

5. Таємне кохання Маргарити до Фауста, Катерини до москаля колись стає явним.

- Яким було ставлення суспільства у давні часи в Німеччині та в Україні до жінки, яка порушила норми моралі?

Виступ учнів з власним дослідженням.

Суворі закони моралі середньовічної Німеччини жорстоко карали позашлюбне народження дитини. Таку жінку відлучали від церкви і проклинали, а потім страчували.

Не менш жорстокі закони існували і щодо позашлюбного народження дитини в Україні. Таку дівчину називали покриткою. Їй дьогтем мазали ворота. А батьки, щоб уникнути пересудів, виганяли з дому, якщо це була навіть єдина донька у сім’ї.

- Як це відтворено у Гете?

Учні. Гретхен уперше усвідомлює свій гріх, коли, зустрівшись біля колодязя

з подругою Лізхен, яка зі злорадством розповіла про Варвару - красуню, що кохалася та завагітніла, а юнак утік. Гретхен не тільки співчуває, але й усвідомлює, якою вона була несправедливою, коли засуджувала «падших» дівчат.

Гретхен. Він, певне, жениться на ній.

Лізхен. Нема дурних! Та він же зух -

Ще знайде сто таких красух;

Уже відкинувсь.

А хоч би славу і покрив,

То хлопці зірвуть з неї вінця.

А ми їй – січки під ворітця.

 

Фауст, освідчуючись дівчині у коханні, був переконаний, що їхнє щастя безконечне, а блаженство вічне, та він помилився. Любов до Маргарити не вдовольнила його жаги пізнання. Дедалі частіше в його репліках звучить розчарування.

Учитель. У цей момент автор виводить на сцену нову дійову особу – брата Маргарити – Валентина.

- Які почуття переповнюють юнака, коли дізнається про вчинок своєї сестри, якою він колись пишався?

- Як ви гадаєте, у чому причина страждань цього героя?

(Побудова логічно завершеної розповіді учнів).

Учні. Валентин страждає від свого безсилля перед поголосом, котрий засудив любов сестри до Фауста. Якщо раніше він міг пишатися Маргаритою, то тепер соромиться її. Прийшовши на побачення до коханої, Фауст смертельно ранить Валентина у поєдинку. Помираючи, юнак провіщає сестрі трагічну долю: грішницю чекає загальна зневага. Гете дуже майстерно, лише кількома словами передає зміну у самооцінці Маргарити. Якщо спершу, відповідаючи на докір брата, вона каже: «О Господи! Мій брате…», то після його монологу звучить: «Пекельні муки! Брате мій!..» Ці слова співзвучні середньовічному повір’ю, що праведники у відчаї звертаються до Бога, а грішники – до сатани. Таким чином, героїня визнає свій гріх. Це підтверджує сцена у соборі, де знесилена муками, вона непритомніє. (Слайд «Гретхен і Злий дух»). Урешті-решт Маргарита опиняється у в’язниці.

 

- Як поставилися до Катерини односельці та батьки? (Знайдіть цитату та зачитайте, прокоментуйте).

А жіночки лихо дзвонять,

Матері глузують,

Що москалі вертаються

Та в неї ночують;

« В тебя дочка чорнобрива,

Та ще й не єдина,

А муштрує у запічку

Московського сина.

Чорнобривого придбала…

Мабуть, сама вчила…»

Бодай же вас цокотухи,

Та злидні побили,

Як ту матір, що вам на сміх

Сина породила.

Катерина настільки захоплена своїми почуттями, що не звертає на ту славу. Вона твердо вірить, що москаль повернеться. Але людський поговір безжальний, і поет намагається пояснити, чому батьки вирішують вигнати єдину дочку з дому. У них дуже розвинене почуття честі, людської гідності, вони шанують звичаї, що не в змозі витримати людський поговір.

--- Яка доля чекає на батьків?

Осиротіли батьки з вини Катерини, сходять передчасно в могилу, бо такої ганьби вони не могли пережити. З гіркотою вимовила мати: «Оддячила!» Обпекли серце Катерини гіркі слова батька: «Нехай тебе Бог прощає та добрії люде; молись Богу та йди собі, мені легше буде».

6. Усне малювання

- Згадайте останню зустріч Фауста і Маргарити.

- Де вона відбувається ?

- З якою метою прийшов до неї Фауст?

- Чому Фауст здається їй катом? Яке це має символічне значення?

- В яких словах Маргарити розкривається вся глибина її трагедії?

Цитата. Нема мені надії на цім світі –

Впіймають скрізь, куди б я не втекла!

Ой тяжко – важко ходить попід тинням,

А ще до того з нечистим сумлінням…

Ой тяжко – важко в чужині блукати

І щогодини ждать розплати!

Учні.В останні години свого короткого життя Маргарита звертається до верховних сил: «Боже, зжалься над рабою твоєю!» Мефістофель, радіючи, промовляє: «Вона рокована!", але голос з неба: «Врятована!»

--- Чому з неба чується: «Врятована!»

(Маргарита – жертва злої долі, Мефістофеля й жорстоких звичаїв бюргерської моралі. Вона відмовляється втекти із в’язниці разом із Фаустом, бо каючись, розуміє, що не можна втекти від себе і не можна жити з тягарем у душі. Бажання зазнати за свої гріхи пекельних мук – це початок духовного очищення грішниці.

І суспільство, і Мефістофель однаково вважають, що гріхи Маргарити не можуть бути виправдані. А Бог має на це свій погляд: грішниця, яка щиро покаялася, заслуговує не тільки прощення, а й виправдання)

7. Читання в особах «Остання зустріч Катерини з москалем».

- Якою була остання зустріч Катерини з офіцером? Можливо, вона була щасливішою, ніж у Маргарити?

Катерина. ( Звертаючись до москаля)

Любий мій Іване!

Серце моє коханеє!

Де ти так барився?

( Офіцер відвертається від неї)

Чого ж утікаєш?

Хіба забув Катерину?

Хіба не пізнаєш?

Подивися, мій голубе,

Подивись на мене:

Я Катруся твоя люба.

Нащо рвеш стремена?

Постривай же, мій голубе!

Дивись – я не плачу.

Ти не пізнав мене, Йване?

Серце, подивися,

Їй же Богу, я Катруся!

Москаль. Дура, отвяжися!

Возьмите прочь безумную!

Катерина. Боже мій! Іване!

І ти мене покидаєш?

А ти ж присягався!

Москаль. Возьмите прочь! Что ж вы стали?

Катерина. Кого? Мене взяти?

За що ж, скажи, мій голубе?

Кому хоч оддати

Свою Катрю, що до тебе

В садочок ходила,

Свою Катрю, що для тебе

Сина породила?

Мій батечку, мій братику!

Хоч ти не цурайся!

Наймичкою тобі стану…

З другою кохайся…

З цілим світом… Я забуду,

Що колись кохалась,

Що од тебе сина мала,

Покриткою стала…

Покриткою…який сором!

І за що я гину!

- Які почуття переповнюють Катерину, коли вона нарешті після довгих поневірянь зустрілася з коханим? ( Спочатку говорить ніжно, ніби не покритка, а кохана дружина.

Катерина промовляє: «Любий мій Іване! Серце моє коханеє! Де ти так барився?»

Боса і роздягнута, з любов’ю і надією, так і полетіла вона на шлях. У ту щасливу мить молода жінка бачила тільки його, єдиного, забула про всі страждання і муки, яких зазнала через нього. Катерина в ніжних словах ніби випромінювала всю силу і жагу свого нерозтраченого кохання. Але коли вона дізнається, що офіцер утік, вдаючи, що не пізнав її, не захотів навіть глянути на сина, у молодій жінці щось надломилося, і на грані божевілля, покинувши свою дитину, Катерина втопилась у ставку:

Цитата. Прийми, Боже, мою душу,

А ти – моє тіло!

Чорнобрива Катерина

Найшла, що шукала.

Дунув вітер понад ставом –

І сліду не стало.

Для Катерини не існує життя в соромі. За все в житті треба платити. Дівчина за хвилини щастя поплатилася зруйнованими долями батьків, сина, власною.)

Чому Катерина згодна на приниження? (Думає про сина.)

 

- Свідомим чи несвідомим, на вашу думку, було рішення Катерини про самогубство?

- Чи засуджує автор героїню?

Учні. Він стверджує, що Катерина завинила. Але карати і милувати її має право лише Всевишній. Тому й ім'я її означає в перекладі з грецької – чиста, непорочна, свята (великомучениця). У поемі автор порушує низку проблем, але загальнолюдською є проблема дівочої честі, відповідальності за материнство.

• Сладання підсумкової таблиці "Долі Маргарити та Катерини"(слайд)

Катерина Маргарита

юні вродливі дівчата, прості, роботящі

щиро закохані, вірять коханому

їх кохання таємне

байдужі до багатства

стають жертвами пройдисвітів, народжують

позашлюбних дітей, засуджуються людьми

не можуть витримати осуду, не хочуть, щоб

діти поневірялися, страждали через гріхи матерів

кидає дитину вбиває дитину,

і накладає на себе віддає себе на суд

руки людський і Божий

москаль байдужий до Фауст співчуває Гретхен,

горя Катерини, переживає за неї, прагне врятувати

відвертається від неї

"Караються за свій безгрішний гріх". Долі цих жінок схожі і водночас різні. Обидві були засуджені людським поголосом за позашлюбне кохання та дитину. Але Катерина більш діяльна та рішуча, хоча всі відмовляють їй у співчутті і розумінні. На відміну від Маргарити вона залишає свого сина жити, накладаючи на себе руки.

Російський письменник М.Карамзін теж досліджував тему позашлюбного кохання у творі "Бідна Ліза".(cлайд)

- Які ж причини трагічного кохання молодих жінок? (Слайд «Причини»)

- Хто винен у смерті обох героїнь?

( Висловлюються думки)

На відміну від інших письменників, які звертались до цієї проблеми, Гете вбачає причину трагічної розв'язки любовних стосунків між Фаустом та Маргаритою не стільки у сфері соціальній, скільки у духовному розвитку героїв. Маргарита ніколи б не збагнула цілей життя Фауста, тому їхні стосунки не мали оптимістичного фіналу.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

- Як ви оцінюєте поведінку Фауста і москаля по відношенню до жінок?

- Чи можна назвати кохання Маргарити та Фауста, Катерини та москаля справжнім?

• Рольова гра "Я щасливий". Коли Маргарита та Катерина могли б вигукнути: "Спинися, мить, прекрасна ти!" Отже, щастя очима героїнь.

- Як ставиться сучасне суспільство до подібних вчинків? Чи засуджує таке кохання?

- Як почували б себе Маргарита та Катерина сьогодні?

- Інший час породжує іншу мораль, інші погляди на жінку. Вона не власність чоловіка, а вільна, незалежна особистість, яка спроможна будувати життя на свій розсуд. Вона самодосконала: керує фірмами, містами, її вибирають навіть президентом (у Бразилії ).

• "Дружня порада": дайте пораду від імені літературного героя своїм однокласникам.

• Прослуховування фрагменту з опери Ш.Гуно "Фауст". Ш.Гуно створив оперу "Фауст", взявши за основу першу частину трагедії. У центрі музичного твору - доля Маргарити, але філософський зміст"Фауста", його проблематика залишилися за межами опери.

• Робота з репродукціями картин Е.Делакруа, Д. Маклайса, А. Шеффера. Кому з художників, на ваш погляд, вдалося краще передати трагізм долі героїнь, їх сутність.

• Спільне та відмінне з іншими творами.

- Згадайте, в якому творі герої, пройшовши випробування, піднялися до любові? Який твір світової літератури має подібне закінчення? (Данте, "Божественна комедія". Данте і Беатріче зустрічаються, і їм відкривається Божественна сутність - любов. Цей твір закінчується словами: "Любов, що рушить сонце і світила").

- У чому полягає різниця між творами Данте і Гете? ( У Данте фінал був ознаменований щасливим воз'єднанням двох люблячих душ, а перша частина "Фауста" закінчується загибеллю головної героїні. Кохання розбите навіки. Моральне виправдання Маргарити не відміняє тяжкого факту загибелі безневинних людей.

• Поетична пауза. Виразне читання віршів: М.Рильського, М.Гумільова.

- Який із віршів вас найбільше вразив? Чим саме?

- Якою бачать Маргариту поети?

Учитель. Наша розмова підійшла до завершення.

- Які враження у вас залишилися від уроку?

- Що було найцікавішим для вас?

Попереду у вас довге життя, яке не буде рівним і безгрішним: зазнаєте помилок, злетів і падіння. Спадщина видатних митців допоможе вам, сподіваюсь, знайти вихід зі складних лабіринтів долі, зрозуміти себе і навколишній світ. І все ж таки трагедія закінчується гімном красі та любові, гімном вічної жіночності. А нашу зустріч завершемо музикою Моцарта, в якій теж піднесено і урочисто звучить тема краси, кохання, вічної жіночності.

(Звучить музика).

V. Домашнє завдання

Підготуватися до написання творчої роботи; скласти монолог Фауста, звернений до Маргарити, есе «Як почували б себе Маргарита та Катерина в сучасному суспільстві?»

VI. Подяка за співпрацю. Виставлення оцінок.

Write a comment

Comments: 0